Във връзка с публикации в медиите за организирането на Национален протест под надслов „География и икономика не е третостепенен учебен предмет” от Министерство на образованието и науката съобщиха, че с приемането на новия Закон за предучилищното и училищното образование се реформира образователната система.
Сред съществените елементи на тази реформа са въвеждането на нова образователната структура (основно образование се завършва вече след VII клас, а гимназиалната степен се дели на два етапа), предефинирането на видовете училищна подготовка, актуализирането на целите на образованието, а с тях – и на очакваните резултати от обучението.
Първите стъпки към привеждането на законовите текстове в действие и осъществяването на реформата са свързани с разработването на изцяло нова подзаконова нормативна уредба. Първите нормативни актове в тази посока са наредбите, които определят държавните образователни стандарти (ДОС) – за учебния план, за общообразователната подготовка и за познавателните книжки, учебниците и учебните помагала.
Проектите на тези наредби бяха публикувани за обществено обсъждане на 22 октомври 2015 година. Във връзка с това ние ясно разбираме, че тези наредби поставят нови и проблемни акценти, като какви компетентности очакваме да придобият нашите деца и как да се постигнат те. Тези проблеми изискват компетентно, широкосподелено и общественоприемливо решение. Поради поетите обществени отговорности Министерството на образованието и науката организира редица срещи и дискусии в цялата страна с активното участие на учители, представители на висши училища и на академичната общност, родители, неправителствени организации и работодатели.
На една от тези срещи присъства и представител на Асоциацията на професионалните географи и регионалисти, който имаше възможност да се включи в дискусията. На 25 ноември 2015 година заместник-министър Ваня Кастрева покани представители на Асоциацията в Министерството на образованието и науката да споделят всички свои тревоги и искания. На срещата присъстваха Евгения Костадинова, директор на дирекция „Образователни програми и образователно съдържание“, експертите по география и икономика, история и цивилизация, музика и изобразително изкуство. На поканата се отзоваха учители от град София, Янка Такева, председател на Синдиката на българските учители към Конфедерацията на независимите синдикати, Юлиян Петров, председател на Синдикат „Образование“ към Конфедерацията на труда „Подкрепа“, както и Аспарух Томов – председател на Независимия учителски синдикат към Конфедерацията на независимите синдикати в България.
Основните акценти на срещата бяха свързани с обсъждане на проектите за държавни образователни стандарти за учебния план и за общообразователната подготовка (и в частност учебното време за изучаване на учебния предмет география и икономика), кактo и проектът на учебната програма за V клас.
Министерството на образованието и науката изрази мнение по поставените въпроси и отговори на писмата на Асоциацията. В изразената позиция се подчерта, че не е коректно да се говори за каквото и да било намаляване на часовете по география и икономика. Обяснено бе, че не се подценява мястото и ролята на учебния предмет. Напротив, ясно бе заявено, че в сравнение с действащия към момента основен учебен план по Наредба № 6 общият брой часове за изучаване на предмета в целия курс на обучение в рамките на общообразователната подготовка се увеличават с 14 часа.
По отношение на учебните програми (публикувани на 3 ноември 2015 година) беше пояснено, че проектите са разработени в резултат на преструктуриране, актуализиране и прецизиране на сега действащите учебни програми, което не е направено самоцелно и механично. Тъй като преструктурирането на учебното съдържание засяга всички етапи на средното образование, актуализирането е свързано със съвременните тенденции и концепции за образование на младите хора. Акцентът на реформите е върху практико-приложните аспекти на обучението. Прецизирането е във връзка както с очакваните резултати, така и с използването на понятийния апарат. Следван е принципът за баланс за целия период на обучение по география и икономика, засягащ природата, обществото, стопанството, политиката и регионите на България.
В този смисъл не е коректно да се говори за “увеличаване на учебното съдържание в V клас”, тъй като става въпрос за цялостно нова концепция за подбора и структурирането на учебното съдържание. В V клас учебното съдържание по география и икономика се организира около ключови понятия и умения. В новите държавни образователни стандарти те се прилагат в различен контекст и се свързват с използването на нови учебни средства. Авторските колективи са разработвали новото учебно съдържание, водени от някои основни цели: редуциране на обема на учебно съдържание и предпоставките за механично запаметяване на фактологични знания; прецизиране на междупредметните връзки. Оттук идва и нашата тревога, ако колеги професионалисти не разбират или излъчват грешна интерпретация към обществото и към учителите за това, как да се четат учебните програми. Всички общи усилия са напразни, ако посочените по-горе проблеми продължават да се мултиплицират. Обучението не трябва да се схваща като учебно съдържание, което да се “преподаде” за определен брой часове. Новата философия на закона е в стремежа да се придобиват определени знания, умения и компетентности.
Благодарим на всички, които се включиха в обсъждането на проекта на учебна програма по география и икономика за V клас с конкретни предложения и аргументи. Като резултат в утвърдената учебна програма отпаднаха редица понятия - природни условия и ресурси, определяне на географски координати по глобус, режим на речния отток, форма на държавно устройство, единна и федеративна държава, пазар, стока, цена; промениха се някои поведенчески изрази в очакваните резултати, прецизираха се формулировки и дефиниции.
Що се отнася до притесненията на педагозите, че в “измененията, свързани със Закона за предучилищното и училищното образование не са съобразени с междупредметните връзки”, нека отново да припомним, че става дума за изцяло нов закон, с който са свързани нови стандарти и нови учебни програми. Основен елемент на тези нови учебни програми, който може да се открие не само в учебната програма по география и икономика и не само за V клас, е конкретизирането на междупредметните връзки и дейностите за придобиването на ключовите компетентности. вкл. и с учебния предмет човекът и природата, а именно: “Основните компетентности в природните науки са свързани със знанията за движенията на небесните тела в Слънчевата система; топлинните процеси и явления; състояние на веществата; въздуха (състав, значение, замърсяване); природните води, кръговрата на водата. Обяснени са: преходи между състоянията на телата, температурната аномалия на водата, значението и приложението на веществата. Аргументира се и се илюстрира с примери взаимовръзката природа – човек”. Не е коректно и твърдението за изпреварващо изучаване на процесите в атмосферата и солеността на водните басейни, което е предвидено като учебен материал в учебната програма за VIII клас, в която са конкретизирани междупредметните връзки с учебните предмети физика и астрономия, и химия и опазване на околната среда.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА