Карането на велосипед е опасно занятие. Това заяви омбудсманът Мая Манолова на среща, на която бяха обсъдени предложения за законови промени и спешни мерки за осигуряване на безопасна среда и условия за любителите велосипедисти, както и за професионално практикуващите колоездене.
Манолова обоснова това си твърдение с това, че няма подходяща инфраструктура в големите градове. Колодрумът в Борисова градина е занемарен, има и редица законови неуредици.
Според статистиката през 2015 г. са станали 428 катастрофи с колоездачи, а миналата година са 394. Поне 30 души са загинали. Конкретният повод пък на дискусията бе сигналът до омбудсмана от членовете на клуб „Велосипеди“, в който сезираха Манолова за трагичния инцидент, при който загина един от най-добрите български колоездачи у нас Мартин Гачев. Той бе пометен от ТИР на главен път 1-8. Колоездачите настояват за разумно поведение от всеки шофьор и прилагане цялата строгост на закона от страна на органите, отговорни за спазването му.
„Не искаме привилегии, искаме просто да оцелеем“. Това заяви Ивайло Александров от „Критична маса София“, по време на дискусията.
Срещата започна с едноминутно мълчание в памет на един от най-добрите български колоездачи Мартин Гачев, който загина, пометен от тир на главен път 1-8.
„Като омбудсман, използвайки правото си на непряка законодателна инициатива, ще предложа промени в Закона за движение по пътищата, така че изпреварването да става с осигуряване на разстояние от 1,5 м, с въвеждането на пътен знак за това. Също така да бъдат уточнени и изискванията към велосипедистите, които се движат в градски зони с цел безопасността на движението“, каза Манолова.
Омбудсманът се ангажира до 10 дни да обобщи поетите ангажименти от всички институции за сформиране на работна група с участието на велосипедистите за реализиране на всички техни искания, които в обобщен вид са: максимално странично отстояние от 1.5 м при изпреварване на велосипед; преразглеждане и осъвременяване на правата и задълженията на велосипедистите; правила за движение на велосипедисти в група; добавяне на нови знаци за велосипедна инфраструктура, образоване на децата и учениците от най-ранна детска възраст с цел гарантиране на тяхната безопасност, ревизия приложимостта на вело-инфраструктурата в страната, включително с изграждане на велоалея, която да извежда извън града, ремонтиране и пускане в действие на Столичния колодрум „Сердика“ и др.
Заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова подчерта, че работят по нова Наредба № 2, която „обръща пирамидата“ и на преден план излиза безопасността на участниците в пътното движение, като акцентът на първо място пада върху пешеходците, после върху велосипедистите, автомобилистите и т.н.
По думите ѝ, в първата наредба на министерството от 2004 г., няма и думичка за велоалеи, те се появяват едва през 2016 г.
„Днес работим по нов вариант на наредбата, която през 2017-та очакваме да влезе в сила“, подчерта Комитова.
Столичният заместник-кмет по транспорта Евгени Крусев се ангажира като първа крачка, веднага след затопляне на времето, всички велоалеи в София да бъдат пребоядисани и допълни, че скоро ще стартира система за колела под наем.
Шефът на столичния КАТ Тенчо Тенев предложи да се монтират камери на ключови позиции, за да се глобяват шофьори, които паркират на велоалеи.
„От друга страна всеки ден има велосипедисти, които пресичат кръстовища на червено“, каза той.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Роман дизел
13:39 09.03.2017
2 Густо Майна
15:09 09.03.2017
3 Песимист
17:18 09.03.2017
4 Грую
19:06 09.03.2017
5 Отбиване на номер
20:09 09.03.2017
6 mediator37
Препоръчвам на всички велосипедисти да не карат извънградско ако не е по черни пътища, а градско да карат само по велоалеи.
Това е положението. Тъжно, но факт.
21:29 09.03.2017
7 вес
07:13 10.03.2017
8 Орнела мути
14:34 12.03.2017