Важен показател за нивото на екологична сигурност, който е обвързан с икономическото благосъстояние и устойчивото развитие и е насочен към социално отговорна икономика, с мисъл за здравето на гражданите, е управлението на отпадъците.
Въз основа на публични данни на Евростат1 относно превоза на отпадъци, подлежащи на нотификация от и за Република България, Евро-атлантическия център за сигурност (ЕАЦС) установи следното:
Количествата внесени отпадъци в Република България за периода 2007г. – 2017г. са много по-високи от количествата отпадъци, които българската държава е изнесла. Нещо повече, през 2017г. се наблюдава спад на изнесения отпадък. Най-малък е бил вносът на отпадъци през 2011г. – 10128t, а най-голям през 2017г. – 150206t.
От информацията на Евростат става ясно също, че количествата внесени неопасни отпадъци са – 209128t, като 193471t са предназначени за използване като гориво или друг начин за получаване на енергия. Количествата внесен неопасен отпадък са с произход:
Италия – 111124t; Обединеното кралство – 65101t, Германия – 12783t и Гърция – 4463t.
От количествата изнесени от България отпадъци за периода 2007г. – 2017г. с код R1 - Използване на отпадъците предимно като гориво или друг начин за получаване на енергия са били само 19t за Швеция и то през 2015г. Тоест в България предназначени за използване като гориво или друг начин за получаване на енергия са внесени 193471t отпадъци, а едва 19t са били изнесени със същата цел.
Във връзка с представените данни е важно компетентните органи да разяснят (1) дали се издават сертификати за окончателно оползотворяване или обезвреждане на внесените отпадъци, каквото е изискването по Регламент 1013 и (2) дали се обмисля възражение за вноса на отпадъци по реда на същия регламент.
Същевременно липсва актуална информация след 2017г. за количествата внесени и изнесени отпадъци, както и информация за количествата отпадъци, които биват оползотворени и отклонени от депониране.
Въз основа на изложените данни и възможността за започване от страна на Европейската комисия на нова процедура за нарушение на правото на ЕС поради невъзможността за постигане на целите по Директива 2008/98/ЕО за 2020г., Евро-атлантическият център за сигурност препоръчва:
1. Споделяне на отговорността по управление на отпадъците между кметовете на
общини и останалите органи на местното самоуправление. Отговорен за качеството на компонентите на околната среда и факторите, които ги замърсяват е директорът насъответната Регионална инспекция за околна среда и води. Поради това той също трябвада носи отговорност по управлението на отпадъците в поверената му територия.
2. Подобряване на системата за разделно събиране. Действието е с изключителна важност, тъй като в противен случай България ще бъде в невъзможност за постигане на целите по Директива 2008/98/ЕО.
3. Да се пристъпи към законодателна инициатива, която да е отнесена към вноса на отпадъци. Вносът на отпадъци за оползотворяване да бъде съобразен с капацитета на съответна инсталация, която ще ги третира. Така ако инсталация има капацитет от 5 хиляди тона годишно, същата да не може да внесе 10 хиляди тона годишно.
4. Необходимо е да се пристъпи към използването на технически похвати, чрез които експертите на Регионалните инспекции по околна среда и води, осъществяващи контрол върху предприятия, третиращи отпадъци, да могат да определят количеството на отпадъците, както и да могат да възлагат изследване на същите с цел потвърждаване на вида им.
Бъдещи проблеми, свързани с изчерпване на капацитетите на регионалните депа, образуването на нерегламентирани сметища и евентуална процедура за нарушение на правото на ЕС (заложените директивни цели) могат да бъдат избегнати само чрез качествено управление на отпадъците, добре функционираща система за разделно събиране и контрол на вноса им.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 робинзон
Коментиран от #2
22:16 14.02.2020
2 Чичо
До коментар #1 от "робинзон":
Това не са отпадъци, а боклуци--не подлежат на сепариране, а на инсинериране06:45 15.02.2020
3 30 години не стигат
07:35 15.02.2020
4 Ели
"Дим от Боклук: 8 въпроса за движението и горенето на отпадъци в ЕС".
"в България регистрираните търговци и брокери са 996, площадките за отпадъци са 3048, а лицата, които имат право да работят с отпадъци – 6136. Информацията за превоза и вноса на отпадъци обаче не е публична."
Стига се до извода, че опирайки се на ЕС Регламет: може да използваме вратичките и реално да спрем вноса - ако има политическа воля, или да го минимизираме като Швеция.
.
Няма да е с бомбастично заглавие "мораториум и забрана", ще е "нямаме условия за преработване" - просто, ясно и кратко.
Има вратички:от 2006 г. Директивата, която е част и от българското законодателство, определя и норми за вредните вещества, изхвърляни в атмосферата при изгарянето на боклука и задължава националните власти да следят за тяхното спазване, за да не застрашават здравето и живота на гражданите си.
08:43 15.02.2020
5 Ели
Тук също добри "юристи по право на ЕС$ - могат да защитят интересите на България - ама то не става с "правата на уйгурите" - Йончева, Александър Йорданов - филолог, Андрей Слабаков - режисьор - а със силни прависти.
И се пита за какво за тези хора в ЕС, да си чешат пъпчетата в името на "щастливите кокошки".
08:51 15.02.2020
6 Ели
От въпросната "щастлива дама" произтичат болшинството негативи за БГ, ненапразно я наричаха "другарката "Йес"".
Една Румъния подписа по-изгодни клаузи.
08:57 15.02.2020
7 герберски внос износ
12:52 15.02.2020
8 Николов
07:52 16.02.2020