Last news in Fakti

7 Октомври, 2020 15:11 6 702 37

Доц. Чавдар Колев: АМ "Тракия" на вълни, ако сменяме асфалта

  • тракия-
  • вълни-
  • чирпан

Праховата фракция в насипните материали не бива да надвишава 5%, в проблемния участък е над 80%

Доц. Чавдар Колев: АМ "Тракия" на вълни, ако сменяме асфалта - 1

Защо цената за ремонта на нагънатото трасе на магистрала „Тракия" между Чирпан и Стара Загора струва повече от изграждането му?

89 млн. лв. е прогнозната стойност на едното платно на магистралната отсечка, която ще бъде ремонтирана тази есен в посока Бургас.

Цената за изграждането на отсечката е била 105 млн. лв. с ДДС, припомнят експерти. така цената на ремонта се оказва близка до тази за построяването.

Пред БНР преподавателят във Висшия транспортен университет доц. Чавдар Колев припомни скандала, при който стана ясно, че строителите в насипа на този участък, за да минат по-евтино, са вложили пепелина от ТЕЦ-овете „Димитровград“, вместо обичайния насипен материал – глина, трошен камък, скална маса или каквото е било предвидено по проекта. Доц. Колев е категоричен, че такава строителна практика няма.

„Никъде не се прави. Теорията е желязна. В нашите науки праховата фракция трябва да бъде не повече от 3 до 5% в материала за насипи, за да може материалът получи достатъчно висока степен на уплътняване“, поясни доц. Колев. По думите му материалите с по-високо съдържание на прах, не могат да бъдат уплътнявани. В случая в участъка от Чирпан до Стара Загора според Колев има „да речем 90% прах, или 80, от този порядък“.

„Представете си един персийски килим и по него минава едно валяче. В момента, когато валячето е върху килима, влакната на килима ще бъдат повалени, тоест уплътнени. Когато се премести валякът, те отново ще се изправят. Същата е картинката и при уплътняването на прахта. Отгоре, каквато и да е пътната конструкция – от порядъка на 50-60 см, при експлоатация, а там минават тежки автомобили, освен леките, се получават неравномерни слягания, деформации, нежелателни, от голям размер. И много бързо, вместо на десетата година да имаме деформации, ние имаме на втората година. Това е абсолютно недопустимо“, коментира преподавателят във Висшия транспортен университет.

Най-добрите насипни материали са от трошен камък. Пепелината, ако е почти без пари, то трошеният камък струва на кубически метър 25-30 лева, уточни Чавдар Колев. „Обаче ако само сменят асфалта, пак ще стане така. След две години“, прогнозира той в предаването „Хоризонт до обед".

„Във всеки случай половината платно да струва колкото двете платна за изграждането за мен е абсолютно нереалистично“, подчерта специалистът.

Гаранционните срокове са нормативно, законово определени – 10 години, изтъкна още доц. Колев, който не е оптимист за ремонта на проблемния участък. „Норми има, стандарти има. Всичко е ясно. Просто сме в такава среда.“


Поставете оценка:
Оценка 4.9 от 25 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Бат Бойко нощния бандит

    63 5 Отговор
    Какво разбира това доцентче!Аз от сутрин до вечер инспектирам с джипката и събирам куфарчета с евраците.
  • 2 Клик

    79 5 Отговор
    Тунел да бяха изкопали от София до Бургас щеше да бъде по—евтино и рентабилно.
  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Парите са взети

    50 3 Отговор
    До следващия ремонт на ремонта.
  • 5 ДА ИЗМЕТЕМ ГЕРБ

    50 7 Отговор
    И името на крадливата ГЕРБерастка фирма е...

    Коментиран от #8, #34

  • 6 Рублъов

    34 9 Отговор
    Има да помечтаем за магистралите в Русия

    Коментиран от #18, #21

  • 7 джоджен

    46 2 Отговор
    Това е Булгария, краде се яко, ама многооооо яко.
  • 8 Разликата

    7 16 Отговор

    До коментар #5 от "ДА ИЗМЕТЕМ ГЕРБ":

    Да изметем КГБ

    Коментиран от #29

  • 9 премъдри

    45 1 Отговор
    браво доценте...това е един от най-големите грабежи в съвремената ни история. От сигурно 5 години насам питам непрекъснато защо никой не обръща внимание на този път, който е изграждан сравнително скоро и някои хора се биха по гърдите и искаха дивиденти за свършеното. Защо никой 10 години не потърси отговорност от изпълнителя, след като от поне последните 5 е очевадно, че е пестено при изграждането. Сигурен съм, че после ще питам и защо никой не търси отговорност от хората, които не са потърсили отговорност...но както казва професота - "просто сме в такава среда"
  • 10 любител

    36 4 Отговор
    браво бе пич сомо че отиди при боко тиквата иму обясни че сега с тоя дето е откраднал парите и половината е дал на него трябва да си оправят боклуците и от там в софийския.

    Коментиран от #26

  • 11 Дедо Jo

    48 0 Отговор
    Много странно, защо сега се хвърлят всички да обясняват високата цена...
    Никой гък не казва защо строителят овреме не си еоправил бакиите?
    И защо е строил в несъответствие с проекта, къде е дремал надзора?
    И защо всички висши държавни чиновници не носят никаква, нито материална, нито наказателна отговорност?
    Бoклyцитe дето пишат ония правила (т.н. закони) са за пандела!

    МУТРИ ВЪН!
  • 12 Реалиста

    33 1 Отговор
    Стaнa яcнo, чe cтрoитeлитe в нacипa нa тoзи учacтък, зa дa минaт пo-eвтинo, ca влoжили пeпeлинa oт ТEЦ-oвeтe „Димитрoвгрaд“, вмecтo oбичaйния нacипeн мaтeриaл – глинa, трoшeн кaмък, cкaлнa мaca или кaквoтo e билo прeдвидeнo пo прoeктa.В противен случай нямаше от къде да дойдат пачките с евро в нощните шкафчета.Остава и варианта строителите - тарикати да поемат ремонта за собствена сметка, но това няма как да се случи защото хората депозира голяма част от спестените пари в нощни шкафчета.
  • 13 Ало доцента

    27 3 Отговор
    "В нашите науки праховата фракция трябва да бъде не повече от 3 до 5%"
    Ти като се занимаваш с инженерни науки не знаеш ли че всяка една задача се решава с некви начални условия.
    Примерно:
    Колко е праховата фракция на една магистрална лента в проценти?
    и
    Колко е праховата фракция на една магистрална лента в проценти при условие, че трябва да се пълни и едно чекмедже?
    Айде сега отговори на втория въпрос и ще ти стане ясно, че и пепелина от ТЕЦ-Димитровград става.
  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 Доко

    22 3 Отговор
    По-скъпо защото повече се краде. Когато я правиха хората още имаха срам и по-малко крадяха!
  • 16 Рошко

    10 3 Отговор
    Тамън да не заспиваме
  • 17 адаша

    22 0 Отговор
    А насипа на "Хемус" от стария километър 0 –след Богров– е от шлак , остатък от стоманодобива на Кремиковци. Няма пропадане. 40 години! Ако мангалярите знаят това –ще го изкопаят с кирки. За желязо.
  • 18 Кака Мара

    9 7 Отговор

    До коментар #6 от "Рублъов":

    В Сибир ли са тия магистрали или само на картинка ги имате?
  • 19 Геро

    15 0 Отговор
    Ами след като на втората година възниква проблема, а гаранционния срок е 10 години, тогава ремонта да е за сметка на изпълнителя на отсечката, а не за сметка на държавата (т.е. на данъкоплатците, които сега плащат и глоби, защото не се движат с 90км/ч там). А пък изпълнителя да си прави сметката как ще строи, как рушвети ще дава за държавни поръчки, какви оферти ще прави за в бъдеще и т.н.
  • 20 В.В.П.

    13 1 Отговор
    Аз винаги карам по Тошовата магистрала..Нямам проблем..
  • 21 Матросов

    6 10 Отговор

    До коментар #6 от "Рублъов":

    Гъзе, що годе прилична пътна инфраструктура в Русия има само в големите градове и около тях. Пътната им мрежа е само за УАЗ-ки и зилове
  • 22 Ганьо

    15 15 Отговор
    Тази отсечка май не я прави Бойко! Ама нали той е виновен за всичко!

    Коментиран от #25

  • 23 Наблюдател

    14 3 Отговор
    Средата подържана упорито от ГЕРБ се казва Грабеж и Корупция! Същата продължава да съществува благодарение на ЕС в лицето на ЕНП които се правят че неразбират и продължават да захранват българската мафия с милиарди! А този дето обикаля с джип е основният им координатор на територията! За това и ремонт в България е по-скъп от нов строеж! Това евентулно може да се види в Африка но не е сигурно...
  • 24 ИВАНОВ

    10 6 Отговор
    СЕГА БОКО И ЦЯЛОТО ПРАВИТЕЛСТВО ДА ХОДИ ДА КОПА С ЛОПАТА
    УБИЙЦИ

    Коментиран от #36

  • 25 Дедо Jo

    18 4 Отговор

    До коментар #22 от "Ганьо":

    Ганьо,

    преди да вземаш отношение се поинтересувай:
    - Кога е построен този участък от магистралата?
    - Колко е гаранционния срок?
    - Кога е изтекъл този гаранционен срок?
    - ...
    Ще ви спестя малко четене, ако ГЕРБ си беше свършил работата както трябва, този ремонт щеше да бъде за сметка на строителя, а не както става сега за сметка на обществото.
    Това е част от крадливата схема на шайката ГЕРБ.

    Мутри вън!

    Коментиран от #27, #32

  • 26 Някой

    6 7 Отговор

    До коментар #10 от "любител":

    Я първо се поинтересувай ,коя фирма строи въпросният участък и кой стои зад нея.Борисов не сте го обвинили само за измирането на динозаврите и потъването на Титаник.За ваше огромно съжаление тук не е е виновен.
  • 27 Rrrrrrr

    7 8 Отговор

    До коментар #25 от "Дедо Jo":

    И като си решил да гониш някакви мутри да чуя ,каква алтернатива предлагаш .Тия на протеста със замаените погледи дето не приемат чуждо мнение и не зачитат правата на останалите ли са алтернативата според вас ????

    Коментиран от #35

  • 28 Политолог

    12 4 Отговор
    Да УТОЧНИМ: Този участък от Чирпан до Стара Загора бе построен и го откри Сергей Станишев, когато от тройната коалиция се целуваха..
  • 29 стоян

    0 6 Отговор

    До коментар #8 от "Разликата":

    До 8 ком -като гледам колко минуса са ти сложили за кгб =да не би да сме в руски сайт-пълно с русофилистици

    Коментиран от #31

  • 30 Герб

    1 0 Отговор
    Добре де нали това е идеята.Да му правим после пак ремонт. Значи всичко е точно.
  • 31 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 32 пфууу

    4 1 Отговор

    До коментар #25 от "Дедо Jo":

    Че то и станишев , да бе свършил малко работа, а? А батко и братко помниш ли ги? Мутри вън, ама и със задна дата!
  • 33 Георги

    5 2 Отговор
    Другари Отсечката е строена от Правителството на Станишев
  • 34 Ханс картечаря

    2 1 Отговор

    До коментар #5 от "ДА ИЗМЕТЕМ ГЕРБ":

    Шмокльо, фирмата е на червените боклуци и строи вълничките по времето, когато министър-председател беше сегашния шеф на комунистите / ПЕС /в ЕС - Станишев. Пишеш по инерция, като всички червени и-роди.
  • 35 Харизанов

    0 2 Отговор

    До коментар #27 от "Rrrrrrr":

    Тия от протеста още от сега са платени. Какво ли ще стане ако дойдат на власт. Е, тогава ще видим на живо какво е корупция. Нищо не става от тия "умни, образовани", пропили се наркомани, които са готови да продадат и майките си ", само и само да си докарат някой лев отгоре.

    Коментиран от #37

  • 36 Юстас

    1 0 Отговор

    До коментар #24 от "ИВАНОВ":

    Станишев и цялата ви червена шайка трябва да вземе лопатите , защото те го строиха. Ама алкохолизираният ти мозък не може да помни тия времена. Затъпял е.
  • 37 Йохан

    0 0 Отговор

    До коментар #35 от "Харизанов":

    Протест?
    Там има 10 човека
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове