Нестабилна медийна среда и рязка конюнктурна промяна в отношението на много от средствата за масово осведомяване към отделните политически субекти. Това отчита мониторингът за поведението на печатните медии в предизборната кампания за периода 10 януари - 10 май, направен от Фондация "Медийна демокрация" (ФМД).
Експертът на фондацията Орлин Спасов определи това поведение на медиите като липса на стабилна ценностна ориентация в тях.
Спасов обобщи, че ГЕРБ печели изборите в условията на медиен негативизъм към лидера Бойко Борисов и самата партия, започнал след протестите през февруари.
Бившият премиер запазва забележителното си превъзходство по присъствие в медиите с 2954 информационни единици, но вече отношението към него от силно позитивно през миналата година преминава към крайно негативно.
Медийният му рейтинг, т.е. броят на позитивните спрямо отрицателните публикации, от плюс 2,4 през 2012 г., спада до плюс 1,1 през февруари, а през май - до минус 2,8.
Орлин Спасов коментира, че дори когато Бойко Борисов отсъства и се оттегля от пряко участие в медиите, остава най-важната тема в тях.
Служебният премиер Марин Райков акумулира доста по-малък интерес, тъй като след Борисов втората и третата позиция по споменаване в медиите се заемат от Цветан Цветанов с 1607 публикации и Сергей Станишев с 1447.
Докато за периода януари-май всички медии охлаждат отношението си към Борисов и Цветанов, то към Станишев то остава без съществена промяна - медиите не променят лошото си отношение към него.
Медиите се отнасят негативно и към останалите лидери на политически сили. Орлин Спасов подчерта като интересен щрих факта, че дори Меглена Кунева е представена по-негативно от Волен Сидеров, който през миналата година е бил най-нехаресваният политик от българските медии. Към лидера на ДПС Лютви Местан медиите са в зоната на неутрално отношение.
БСП е отразявана много по-позитивно от лидера си - почти всички печатни издания затоплят отношението си към самообявилите се за "морални победители" на изборите.
Забележително е, че "Атака" регистрира рязка промяна в посока на позитивно споменаване.
В новинарските сайтове тройката на най-споменаваните лица се запазва - Бойко Борисов, Цветан Цветанов и Сергей Станишев. От говорещи субекти обаче, лидерите на ГЕРБ се превръщат в обект на оценка, което е нов момент, коментира Орлин Спасов.
На пръв поглед класацията на лицата с най-висока информационна тежест за периода януари–май 2013 г. потвърждава тенденции, които сме свикнали да регистрираме от четири години насам: Бойко Борисов е политическият субект, който привлича най-интензивен медиен интерес (124 от общо 130 дни); Цветан Цветанов е неизменният „номер 2” (в началото на управлението на ГЕРБ в конкуренция за тази позиция с бившия финансов министър Симеон Дянков) (107 дни); Сергей Станишев е най-отразяваният партиен лидер извън формацията на ГЕРБ (99 дни).
Оказва се обаче, че този така утвърден модел е придружен от две значими нови развития, коментира експертът от ФМД Николета Даскалова:
- Емблемите на ГЕРБ – от субекти в обекти. Характерът на медийното присъствие на Бойко Борисов и Цветан Цветанов бележи съществен обрат. От говорещи субекти, автори на новини и водещи изразители на оценка (относно политическия живот в страната, личните успехи и неуспехите на опонентите) лидерите на ГЕРБ се превръщат в централен обект на оценка и политически коментари. Тази промяна е придружена от смяна в общия новинарски климат. За бившите управляващи новините вече не са комфортно място за поддържане на ефектни PR стратегии и за тонизиране на собствения имидж. Вместо това имената на Борисов и Цветанов са съсредоточие на скандали и на ожесточено неодобрение от страна на политическите им противници. Предвид няколкогодишното натрупване на по-концентрирано медийно фаворизиране на бившия премиер, отколкото на бившия външен министър, промяната в позициите е с по-тежък отпечатък върху образа на Борисов, отколкото на Цветанов.
- Лидерът на БСП – все по-напред. Данните показват категорично скъсяване на дистанцията между Бойко Борисов и Сергей Станишев, особено по време на официалния период на кампанията (април– май), когато новинарската тежест на двамата е почти изравнена. Именно Станишев измества Борисов като водещ изразител на оценки. На терена на новините лидерът на социалистите е политическият флагман на атаката срещу ГЕРБ. Скъсената дистанция в медийните позиции на двамата лидери пряко рефлектира върху цялостния образ на двете партии и допълнително подсилва представата за формациите като взаимно алтернативни.
Новините се утвърждават като трибуна за политическо дискредитиране, те задават рамката на кампанията, в която ключово място заемат антипартийните настроения и обвинителния тон. В резултат на това средствата на информация се превръщат в неудобна трибуна за водене на кампания, което води до заобикаляне на "негативния новинарски контекст" чрез агитацията по места. Подобна стратегия може да интерпретираме като опит за съхранение пред публиката на дълго култивираната харизма и популярност, коментира Николета Даскалова.
Ръководителят на медийната програма на фондация "Конрад Аденауер" за Югоизточна Европа Кристиян Шпар коментира, че по време на кампанията са доминирали тежка предизборна борба и скандали, за сметка на задълбочени дебати.
"Конрад Аденауер" подпомага медийните изследвания на фондация "Медийна демокрация".
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ВАСИЛ ДИМЧЕВ
Трябва да го кръстят вече лъжлойко будов.
Коментиран от #3
16:01 20.05.2013
2 Захарий Зарков
17:10 20.05.2013
3 Иван Томов
До коментар #1 от "ВАСИЛ ДИМЧЕВ":
Всеки може да бие вързано куче.Това е истината не,че ги е излъгал.Коментиран от #9
18:45 20.05.2013
4 Армагедон
21:07 20.05.2013
5 йордан иванов
21:24 20.05.2013
6 Пацо
Е съжалявам, но не мога да подкрепям подобен човек.
22:01 20.05.2013
7 Христо Ковачев
22:27 20.05.2013
8 Христо Ковачев
22:53 20.05.2013
9 ВАСИЛ ДИМЧЕВ
До коментар #3 от "Иван Томов":
Прав си не е достойно да се рита падналия, но трябва да върне заграбеното и за убийства прошка дава само Господ.23:22 20.05.2013
10 Heinrich
01:11 21.05.2013