25 Декември, 2023 16:49 5 847 39

Богдан Милчев: Увеличаването на санкциите за шофьорите нарушители няма да донесе желания ефект

  • богдан милчев-
  • санкции-
  • шофьори нарушители-
  • увеличаване-
  • ефект

"Ако можеше с промени в закона да намаляваме жертвите, ние щяхме да препишем шведския закон – Швеция е страната с най-малко жертви по пътищата, и жертвите щяха да намалеят. Не, няма да намалеят. Жертвите се увеличават и намаляват, но те следват съвсем друга логика и друга зависимост“, заяви  експертът 

Богдан Милчев: Увеличаването на санкциите за шофьорите нарушители няма да донесе желания ефект - 1
Снимка: NovaNews

Тези, които предлагат промените, те – просто аз се учудвам, не разбраха ли, че с промени в закона (бел. от ред. – Закона за движението по пътищата) жертвите е абсолютно невъзможно да бъдат намалени. Това заяви Богдан Милчев от Института за пътна безопасност в предаването "България, Европа и светът на фокус“ по Радио "Фокус". Той коментира инциденти по пътищата в страната и опитите за реформи на Закона за движение по пътищата.

"Ако можеше с промени в закона да намаляваме жертвите, ние щяхме да препишем шведския закон – Швеция е страната с най-малко жертви по пътищата, и жертвите щяха да намалеят. Не, няма да намалеят. Жертвите се увеличават и намаляват, но те следват съвсем друга логика и друга зависимост“, заяви той.

"Те нямат отношение нито от законите, нито от действията или бездействията на управляващите. Защото в България разбирането за пътната безопасност е изчерпано като възможност за въздействие“, допълни експертът.
Според него увеличаването на санкциите за шофьорите нарушители няма да донесе желания ефект: "Не, ние нямаме нужда толкова да променяме закона в тази му част, насочено към глобите, към наказанията на самите шофьори“.

Милчев обясни, че промените трябва да уточнят кой и как носи отговорността за пътната безопасност, за състоянието на пътищата.

"Ние имаме необходимост да променим закона така, че ясно да дефинираме отговорността за състоянието на пътната безопасност в България кой я носи и по какъв начин носи тази отговорност. Ние имаме нужда от друго разбиране за пътната безопасност. Това разбиране, което беше през 90-те години на миналия век и почти всички страни от Европейския съюз се отказаха от него, а именно – с наказания и контрол да въздействаме върху шофьорите, това нещо е изчерпан модел“, смята Милчев.

Експертът смята, че мерките, които трябва да бъдат приложени, трябва да бъдат насочени към изграждането на пътна система, която драстично да намали броя на жертвите. Според него катастрофи ще има, но те не трябва да водят след себе си до десетки загинали.

"Жертвите през 2011 г. са 601 човека. 10 години по-късно, 12 години по-късно ние отново сме близо до 600 души загинали. Това доказва, че каквито и мерки да взимат, те няма как да сработят. Затова ни е необходимо различно разбиране за пътната безопасност, а то е именно, че хората винаги ще допускат грешки, и ние трябва да изградим такава транспортна система, в която не да има по-малко катастрофи, а когато шофьорите катастрофират, да не загиват и да няма тежко ранени“, каза още той.

По думите му липсва компетентност, от страна на управляващите, за да бъдат предложени качествени решения: "Това разбиране означава съвсем други управленски решения и по съвсем друг начин да въздействаме на цялата ни транспортна система, която те – тези, които ни управляват през последните години, не я разбират“.


Поставете оценка:
Оценка 4.4 от 29 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Асдф

    52 5 Отговор
    Оправете пътищата, а не давайте акъл.

    Коментиран от #4

  • 2 Санкциите

    62 5 Отговор
    не оправят проблемите на пътя! Само оправят прихода от рекета.

    Коментиран от #5

  • 3 да де

    58 7 Отговор
    че няма да намалят жертвите е ясно , но идеята на тия " закони " винаги е била пътен грабеж и пълна лична сметка на мвр министъра

    Коментиран от #6

  • 4 АЬргардасас

    15 9 Отговор

    До коментар #1 от "Асдф":

    Ще караш според пътната обстановка?

    Коментиран от #21, #22

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 АЬргардасас

    5 9 Отговор

    До коментар #3 от "да де":

    Ми ходи пеш??????

    Коментиран от #10

  • 7 Ефекта е

    23 4 Отговор
    повече кеш за катажийте.
  • 8 Перо

    21 13 Отговор
    Пълни глупости! Просто трябва да се криминализират някои нарушения и тези присъди да се отразяват неблагоприятно върху всички сфери на живота изискващи свидетелство за съдимост, а за другите нарушения да има загуба на точки, неделни училища, големи глоби!

    Коментиран от #13

  • 9 Киро Шприца

    20 4 Отговор
    Може да не разбирам от пътна безопасност, но знам как да краднем!
  • 10 да де

    6 1 Отговор

    До коментар #6 от "АЬргардасас":

    вземай си супата и отивай да я изстудяваш
  • 11 Много емоционално

    14 1 Отговор
    Прав е човека, ама който го разбере в разхвърляни те му мисли, не може да повлияе на статуквото. А който трябва да свърши нещо полезно, или не може, или не иска да го разбере. И така, убитият - бит, еб.. пардон! .. уважения - важен.
  • 12 Повече средства за "усвояване"

    30 4 Отговор
    Увеличаването на глобите няма да доведе до превенция на ПТП - просто ще се вливат повече пари в държавната торба и ще има повече "пера" за усвояване. Аман от айдуци и изманмници
  • 13 За някои

    31 0 Отговор

    До коментар #8 от "Перо":

    Не забравяй най важното - законите в България важат само за част от народонаселението. Диктатурата, която предлагаш, някои са я преживява ли и я нарекоха тоталитаризъм, драги либерасти.
  • 14 Прав

    18 3 Отговор
    Абсолютно вярно. Хората са го разбрали отдавна, че повечето правила и пречки не решават проблема с безумието а само намалят ефективността. Народът го е казал: "Насила хубост не става".

    Коментиран от #26

  • 15 Боруна Лом

    1 3 Отговор
    АБЕ ЕЙЙЙЙ?
  • 16 Прав е

    12 4 Отговор
    Прав е. Само промяна в пътищата (по западен модел) ще ги намали

    Коментиран от #20

  • 17 уйко калеко

    16 11 Отговор
    Едно от най важните неща които ще намалят катастрофите е събираемостта на глобите,Българина разбира само когато му бръкнеш в джоба,

    Коментиран от #23

  • 18 Тоя много ми прилича...

    3 5 Отговор
    ...на Динко,от Ямбол...!
    Оня,със свинските опашки...😉!
  • 19 Ми тогава

    15 2 Отговор
    Награждавайте ги бре. Пияни и дрогирани убиват хора и присъдите символични. Повече толерантност накъде вече?
  • 20 уйко калеко

    20 0 Отговор

    До коментар #16 от "Прав е":

    Донякъде е така,но в БЪЛГАРИЯ около 15 % от катастрофите са по вина на техническото състояние на пътищата. Дали ще отнемеш предимство.седнеш пиян и;и дрогиран зад волана,превишена скорост и т,н, не се влияе от техническото състояние на пътя.ЧОВЕШКИЯТ ФАКТОР ВИНАГИ ЩЕ Е ВОДЕЩ ПО ОТНОШЕНИЕ БЕЗОПАСНОСТТА ПО ПЪТИЩАТА.Така е било и така ще бъде.
  • 21 Хаха

    16 0 Отговор

    До коментар #4 от "АЬргардасас":

    И винетки ще плащаме според качеството на ремонта ?
  • 22 Аз карам

    8 0 Отговор

    До коментар #4 от "АЬргардасас":

    според логически правилното и това ме пази а не според глупостите, които толерират рекет и не оправя нищо.

    Коментиран от #25

  • 23 абориген

    3 0 Отговор

    До коментар #17 от "уйко калеко":

    Пак нещо сърбежи имаш.
  • 24 СЗО

    13 2 Отговор
    Увеличаването на глобите ЩЕ доведе до желания ефект, а именно да се събират повече пари в бюджета.
  • 25 От адмирации

    8 1 Отговор

    До коментар #22 от "Аз карам":

    Но не всички са като теб и трябва да се научат на разумно шофиране. Само с призиви няма да стане. Затова "со кротце, со благо и со малко кютек". За нашенската територия - повече кютек.

    Коментиран от #27

  • 26 Не става ли?

    16 1 Отговор

    До коментар #14 от "Прав":

    Що у нас карат като изоглавени и българи и чужденци, а като минат границата стъпват по терлички?

    Коментиран от #28, #30

  • 27 Ами не

    10 1 Отговор

    До коментар #25 от "От адмирации":

    От "мерки", от които нямаш ефект, са по скоро вредни, отколкото полезни! Обществото не трябва да се съгласява с всичко, а трябва да разсъждава и да търси смисъла. В противен случай, му се налага един рекет и то се радва, че го обират.

    Коментиран от #31, #37

  • 28 Това е

    2 0 Отговор

    До коментар #26 от "Не става ли?":

    опорка!
  • 29 Само категория С

    2 0 Отговор
    Любителите се любуват на задръстванията и изнасят капитали под формата на автомобили
  • 30 Водач

    14 0 Отговор

    До коментар #26 от "Не става ли?":

    Във България организацията на движение по пътищата допуска една голяма грешка, а именно затапва движението. Вместо да се освободи трафика и колите да вървят те умишлено го спъват и така се изнервят хората и допускат грешки. Трафикът по пътищата е друг ,но няма един реконструиран път за толкова години. Нашите пътища са проектирани за москвичи и жигули със средна скорост 40-50км.в час,а сега и най-скапаната кола поддържа 100-120км.в час без проблеми,от там трябва да се тръгне.
  • 31 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 32 хари потър

    3 2 Отговор
    да бе като почнат на мига да им вземат книжките на пияниците а да им конфискуват и колите Пък и кой не си плати глобите ни в гърция ни в европа ПА Я ДА ВИДИМ КАК ЩЕ ИЗРЕВАТ НА УМРЕЛО
  • 33 гезахт

    4 2 Отговор
    Докато политиката е насочена към пълненето на хазната , а не към респектирането на опасните високо-рискови шофьори , така ще е. Създаващият предпоставки за ПТП водач , е такъв , и по хубав път , и по лош път . И когато е пил , и когато е трезвен . Въпрос на манталитет , и измамно самочувствие . И докато това не се промени , ще гледаме само статистиката , и броим жертвите . Бил съм в други държави , от западен тип . Там в градски условия , никой не бърза , не притиска , не свирка нервно с клаксона , не извършва резки маневри . Щото го лепва камерата . Всички шофират еднакво като бройлери.
  • 34 Батко

    7 1 Отговор

    До коментар #5 от "АЬргардасас":

    Ти явно не караш. Знаеш ли например, че от Варна до Дуранкулак трябва да караш 90% с 60? После до Констанца със 100. Има "забравени" знаци от отдавна приключилия ремонт на пътя от телевизионната кула до Оброчище, но камерите са там. Обаче предупреждение за невидимия СТОП на кръстовището след Кичево няма, както и няма видими светлоотразителни знаци на завоя на кръстовището с Осеново и често има коли заорали в нивата. Подобни примери мога да изброя хиляди. Нищо не се прави за пътната безопасност. Вдигането на глобите доказано от статистиката работи само в полза на бюджета.
  • 35 Габдулла

    4 0 Отговор
    Проблемът е, че тия, които най- брутално нарушават правилата не се санкционират. Не знам глобен за неправилно изпреварване, за замърсяване, за отнемане на предимство, за чипосани.....глобите са за превишена скорост и ха познайте! Има "обективен контрол" който просто изхвърля нарушенията на определени хора. Точно тия с бруталните нарушения
  • 36 Анонимен

    3 1 Отговор
    Замисляли ли сте се защо постоянно се измислят глоби?
    Защо няма стимулиране с награди примерно?
    Аз знам отговора и нямам намерение да изпадам в писане,но не случайно забранените неща се правят още от детството.
    Нормално ли е да бъда глобен за това,че карам без колан след като това касае мен,а не другите около мен?
    Колана има случаи в които вероятно помага,но има има случаи в които не помага.
    Познавам мъж жив след катастрофа заради това,че е бил без колан и жена,която е на инвалидна количка, защото е била с колан.
    А отнесените и бързащи пешеходци как ще ги спасявате с глоби на шофьорите ли?
    Всеки бърза и в това забързано ежедневие никой не мисли за правила и безопасност,а човек сам като не се пази и бърза с глоба ли ще го спасявате?
  • 37 Анонимен

    2 0 Отговор

    До коментар #27 от "Ами не":

    Сутринта виждам колите на КАТ отиват с камерите извън града да се заложат на някое ограничение с идеята,че ще хванат някой с превишена скорост заради това, че в този участък няма движение и опасност за пешеходци, докато в центъра или в други квартали на града джигити колкото искаш карат като луди,но идеята е да се правят пари.
    От години с тези правила им казвам като ме спрат и видят,че не съм с колан не спират убийствата по пътищата и отделно дрогата сега е проблем за много родители набира скорост и след като полицията знае си трае,защо ще ме глобяват и ще вземат заплати?
    В една частна фирма ако собственикът не е доволен от теб и не му вършиш работа,ще ти дава ли заплата?
    От години следването на едни и същи правила доказва,че явно няма как да постигнете различни резултати.
    Просто е,за това вече трябва всеки сам да си казва,че след като няма промени и разлика в спазването на правилата явно е лудост да бъдем глобявани за действия,които не са опасни за околните,а в крайна сметка всеки сам си избира кое е добро и правилно за него стига това да не застрашава останалите участници на пътя.
    Парадоксално е,че липсата на пари е в основата на всички проблеми в обществото,а те се печатат и постоянният им недостиг е в интерес да се създават изкуствено проблеми и тарикатите да ви продават решенията им.
    Ако сте материално задоволени и имате всичко, какво ще правят съдиите, адвокатите, служителите в затворите и т.н.?
  • 38 БАКЛАВА

    2 0 Отговор
    Имама нужда от промяна на много неща ,ама точно ти ли си тоя който знае каво трябва да се промени ,никакво доверие не вдъхва нито говорът ти нито мутрата ти .
  • 39 АПИс

    1 0 Отговор
    Като стана дума за промени ,закони ,наредби....Кой контролира тези които уж почистват канафките ,и растителноста на 2 метра от между слищните пътища ,къде са тези от АПИ и тези зелените еколози и тези които плащат за качествено свършена работа .Виждал съм ужасни картини по пътя Стара Загора -с.Ягода ,по пътя гр.Николаево -Казанлък и Казанлък -Калофер.Под предлог че почистват растителност за по добра видимост или пожарна безопасност или просто да се усвоят -откраднат едни при с някаква машина трошат клони и дървета и толкова ,грозно и страшно потрошени дървета ,не отрязани и оставени на мясторо си и за тази дейност ние данъкоплатците плащаме милиони лева .Тези който трошат дърветата по край пътищата сигурно им се плаща за ОТСИЧАНЕ ДО ДЪНО КАСТРЕНЕ ИЗНАСЯНЕ И ИЗВОЗВАНЕ на дървесината ,кой ги контролира ,кой плаща за свършената работа .А господин премиер ,знам че тази практика е много от преди вашето правителство ,но очаквам вашето да я прекрати ,а виновните в затвора най после .
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол