Тези, които предлагат промените, те – просто аз се учудвам, не разбраха ли, че с промени в закона (бел. от ред. – Закона за движението по пътищата) жертвите е абсолютно невъзможно да бъдат намалени. Това заяви Богдан Милчев от Института за пътна безопасност в предаването "България, Европа и светът на фокус“ по Радио "Фокус". Той коментира инциденти по пътищата в страната и опитите за реформи на Закона за движение по пътищата.
"Ако можеше с промени в закона да намаляваме жертвите, ние щяхме да препишем шведския закон – Швеция е страната с най-малко жертви по пътищата, и жертвите щяха да намалеят. Не, няма да намалеят. Жертвите се увеличават и намаляват, но те следват съвсем друга логика и друга зависимост“, заяви той.
"Те нямат отношение нито от законите, нито от действията или бездействията на управляващите. Защото в България разбирането за пътната безопасност е изчерпано като възможност за въздействие“, допълни експертът.
Според него увеличаването на санкциите за шофьорите нарушители няма да донесе желания ефект: "Не, ние нямаме нужда толкова да променяме закона в тази му част, насочено към глобите, към наказанията на самите шофьори“.
Милчев обясни, че промените трябва да уточнят кой и как носи отговорността за пътната безопасност, за състоянието на пътищата.
"Ние имаме необходимост да променим закона така, че ясно да дефинираме отговорността за състоянието на пътната безопасност в България кой я носи и по какъв начин носи тази отговорност. Ние имаме нужда от друго разбиране за пътната безопасност. Това разбиране, което беше през 90-те години на миналия век и почти всички страни от Европейския съюз се отказаха от него, а именно – с наказания и контрол да въздействаме върху шофьорите, това нещо е изчерпан модел“, смята Милчев.
Експертът смята, че мерките, които трябва да бъдат приложени, трябва да бъдат насочени към изграждането на пътна система, която драстично да намали броя на жертвите. Според него катастрофи ще има, но те не трябва да водят след себе си до десетки загинали.
"Жертвите през 2011 г. са 601 човека. 10 години по-късно, 12 години по-късно ние отново сме близо до 600 души загинали. Това доказва, че каквито и мерки да взимат, те няма как да сработят. Затова ни е необходимо различно разбиране за пътната безопасност, а то е именно, че хората винаги ще допускат грешки, и ние трябва да изградим такава транспортна система, в която не да има по-малко катастрофи, а когато шофьорите катастрофират, да не загиват и да няма тежко ранени“, каза още той.
По думите му липсва компетентност, от страна на управляващите, за да бъдат предложени качествени решения: "Това разбиране означава съвсем други управленски решения и по съвсем друг начин да въздействаме на цялата ни транспортна система, която те – тези, които ни управляват през последните години, не я разбират“.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Асдф
Коментиран от #4
17:00 25.12.2023
2 Санкциите
Коментиран от #5
17:00 25.12.2023
3 да де
Коментиран от #6
17:07 25.12.2023
4 АЬргардасас
До коментар #1 от "Асдф":
Ще караш според пътната обстановка?Коментиран от #21, #22
17:09 25.12.2023
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 АЬргардасас
До коментар #3 от "да де":
Ми ходи пеш??????Коментиран от #10
17:11 25.12.2023
7 Ефекта е
17:15 25.12.2023
8 Перо
Коментиран от #13
17:30 25.12.2023
9 Киро Шприца
17:33 25.12.2023
10 да де
До коментар #6 от "АЬргардасас":
вземай си супата и отивай да я изстудяваш17:33 25.12.2023
11 Много емоционално
17:34 25.12.2023
12 Повече средства за "усвояване"
17:36 25.12.2023
13 За някои
До коментар #8 от "Перо":
Не забравяй най важното - законите в България важат само за част от народонаселението. Диктатурата, която предлагаш, някои са я преживява ли и я нарекоха тоталитаризъм, драги либерасти.17:37 25.12.2023
14 Прав
Коментиран от #26
17:38 25.12.2023
15 Боруна Лом
17:40 25.12.2023
16 Прав е
Коментиран от #20
17:41 25.12.2023
17 уйко калеко
Коментиран от #23
17:41 25.12.2023
18 Тоя много ми прилича...
Оня,със свинските опашки...😉!
17:43 25.12.2023
19 Ми тогава
17:47 25.12.2023
20 уйко калеко
До коментар #16 от "Прав е":
Донякъде е така,но в БЪЛГАРИЯ около 15 % от катастрофите са по вина на техническото състояние на пътищата. Дали ще отнемеш предимство.седнеш пиян и;и дрогиран зад волана,превишена скорост и т,н, не се влияе от техническото състояние на пътя.ЧОВЕШКИЯТ ФАКТОР ВИНАГИ ЩЕ Е ВОДЕЩ ПО ОТНОШЕНИЕ БЕЗОПАСНОСТТА ПО ПЪТИЩАТА.Така е било и така ще бъде.17:51 25.12.2023
21 Хаха
До коментар #4 от "АЬргардасас":
И винетки ще плащаме според качеството на ремонта ?18:12 25.12.2023
22 Аз карам
До коментар #4 от "АЬргардасас":
според логически правилното и това ме пази а не според глупостите, които толерират рекет и не оправя нищо.Коментиран от #25
18:15 25.12.2023
23 абориген
До коментар #17 от "уйко калеко":
Пак нещо сърбежи имаш.18:16 25.12.2023
24 СЗО
18:17 25.12.2023
25 От адмирации
До коментар #22 от "Аз карам":
Но не всички са като теб и трябва да се научат на разумно шофиране. Само с призиви няма да стане. Затова "со кротце, со благо и со малко кютек". За нашенската територия - повече кютек.Коментиран от #27
18:35 25.12.2023
26 Не става ли?
До коментар #14 от "Прав":
Що у нас карат като изоглавени и българи и чужденци, а като минат границата стъпват по терлички?Коментиран от #28, #30
18:38 25.12.2023
27 Ами не
До коментар #25 от "От адмирации":
От "мерки", от които нямаш ефект, са по скоро вредни, отколкото полезни! Обществото не трябва да се съгласява с всичко, а трябва да разсъждава и да търси смисъла. В противен случай, му се налага един рекет и то се радва, че го обират.Коментиран от #31, #37
19:08 25.12.2023
28 Това е
До коментар #26 от "Не става ли?":
опорка!19:09 25.12.2023
29 Само категория С
19:13 25.12.2023
30 Водач
До коментар #26 от "Не става ли?":
Във България организацията на движение по пътищата допуска една голяма грешка, а именно затапва движението. Вместо да се освободи трафика и колите да вървят те умишлено го спъват и така се изнервят хората и допускат грешки. Трафикът по пътищата е друг ,но няма един реконструиран път за толкова години. Нашите пътища са проектирани за москвичи и жигули със средна скорост 40-50км.в час,а сега и най-скапаната кола поддържа 100-120км.в час без проблеми,от там трябва да се тръгне.19:30 25.12.2023
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 хари потър
22:36 25.12.2023
33 гезахт
06:04 26.12.2023
34 Батко
До коментар #5 от "АЬргардасас":
Ти явно не караш. Знаеш ли например, че от Варна до Дуранкулак трябва да караш 90% с 60? После до Констанца със 100. Има "забравени" знаци от отдавна приключилия ремонт на пътя от телевизионната кула до Оброчище, но камерите са там. Обаче предупреждение за невидимия СТОП на кръстовището след Кичево няма, както и няма видими светлоотразителни знаци на завоя на кръстовището с Осеново и често има коли заорали в нивата. Подобни примери мога да изброя хиляди. Нищо не се прави за пътната безопасност. Вдигането на глобите доказано от статистиката работи само в полза на бюджета.11:13 26.12.2023
35 Габдулла
16:15 26.12.2023
36 Анонимен
Защо няма стимулиране с награди примерно?
Аз знам отговора и нямам намерение да изпадам в писане,но не случайно забранените неща се правят още от детството.
Нормално ли е да бъда глобен за това,че карам без колан след като това касае мен,а не другите около мен?
Колана има случаи в които вероятно помага,но има има случаи в които не помага.
Познавам мъж жив след катастрофа заради това,че е бил без колан и жена,която е на инвалидна количка, защото е била с колан.
А отнесените и бързащи пешеходци как ще ги спасявате с глоби на шофьорите ли?
Всеки бърза и в това забързано ежедневие никой не мисли за правила и безопасност,а човек сам като не се пази и бърза с глоба ли ще го спасявате?
18:43 26.12.2023
37 Анонимен
До коментар #27 от "Ами не":
Сутринта виждам колите на КАТ отиват с камерите извън града да се заложат на някое ограничение с идеята,че ще хванат някой с превишена скорост заради това, че в този участък няма движение и опасност за пешеходци, докато в центъра или в други квартали на града джигити колкото искаш карат като луди,но идеята е да се правят пари.От години с тези правила им казвам като ме спрат и видят,че не съм с колан не спират убийствата по пътищата и отделно дрогата сега е проблем за много родители набира скорост и след като полицията знае си трае,защо ще ме глобяват и ще вземат заплати?
В една частна фирма ако собственикът не е доволен от теб и не му вършиш работа,ще ти дава ли заплата?
От години следването на едни и същи правила доказва,че явно няма как да постигнете различни резултати.
Просто е,за това вече трябва всеки сам да си казва,че след като няма промени и разлика в спазването на правилата явно е лудост да бъдем глобявани за действия,които не са опасни за околните,а в крайна сметка всеки сам си избира кое е добро и правилно за него стига това да не застрашава останалите участници на пътя.
Парадоксално е,че липсата на пари е в основата на всички проблеми в обществото,а те се печатат и постоянният им недостиг е в интерес да се създават изкуствено проблеми и тарикатите да ви продават решенията им.
Ако сте материално задоволени и имате всичко, какво ще правят съдиите, адвокатите, служителите в затворите и т.н.?
18:59 26.12.2023
38 БАКЛАВА
19:36 26.12.2023
39 АПИс
19:54 26.12.2023