Ако човек със заплата 4 хиляди лева месечно е плащал осигуровки върху действащия до 31 декември м.г. максимален осигурителен доход, след 1 януари с вдигането на този праг на 3750 лв. неговите доходи намаляват с 42 лева месечно. Това, разбира се, е при положение, че не му вдигнат заплата, а най-вероятно тя ще се вдигне, каза в студиото на „Здравей, България" на Нова ТВ старши икономистът на институт „Отворено общество" Георги Ангелов.
„През последните 3-4 години икономиката се развиваше по-добре, отколкото прогнозират и най-големите оптимисти. За изминалата 2022 г. например 1,7% ръст на икономиката беше най-оптимистичната прогноза, а той всъщност е 2%", подчерта Ангелов.
Според него дефицитът на кадри, който причини ускорено вдигане на заплатите в ИТ сферата през последните 10-15 години, сега вече се вижда и в много други отрасли.
Именно този дефицит води до натиск за вдигане на заплатите, т.е. той идва от пазара, а не от държавата, каза още икономистът.
Според Ангелов няма да има отражение върху цените на горивата от факта, че се въвежда забрана за внос на руски петрол.
"Ние и досега нямахме особено отражение върху цените от това, че у нас се преработваше по-евтин руски петрол", каза той.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 пак подлизурковци
Коментиран от #21
10:35 02.01.2024
2 42 лев по-малко!!!
10:36 02.01.2024
3 А ТОЯ ИКОНОМИСТ ДА ОБЯСНИ КОЛКО ПЕЧЕЛЯТ
Коментиран от #8
10:41 02.01.2024
4 Ко речи?
Колкото и да му я вдигнат, осигуровките си остават все толкова. Нали е все над тавана...
Коментиран от #16
10:41 02.01.2024
5 за да се пълнят нови чекмеджета
10:41 02.01.2024
6 А бе,
10:42 02.01.2024
7 Студопор
10:43 02.01.2024
8 Ко речи?
До коментар #3 от "А ТОЯ ИКОНОМИСТ ДА ОБЯСНИ КОЛКО ПЕЧЕЛЯТ":
И колко плащат?На 1000 лв. - 1000 лв. на 10000 лв. - 1000 лв., колкото цялата заплата на първия.
10:43 02.01.2024
9 2% икономика
10:43 02.01.2024
10 Хайде стига
10:50 02.01.2024
11 Икономист
Коментиран от #14, #15
11:04 02.01.2024
12 ТАЗИ ТЕРИТОРИЯ СЕ ИЗДЪРЖА САААМО
11:10 02.01.2024
13 поредния
Всъщност, въпроса е по-скоро защо тези дето полагат усилия, трябва да плащат за всички недомислия на управляващите! Качват административно минималната работна заплата без да имат идея в каква степен това може да се поеме от бизнеса, но за да компенсират държавната част от тези разходи - вдигаме и максимума на осигуровките, т.е. осигурителните системи да бъдат леко компенсирани, тъй като държавата, както не е плащала, так и няма намерение да плаща.
Странно, винаги говорят за субсидиите от бюджета за съответните системи, но не коментират какво държавата си спестява да плаща всеки месец. Утре и плоския данък ще махнат в търсене на "по-голяма справедливост".
Коментиран от #17, #18, #19, #23
11:14 02.01.2024
14 ами
До коментар #11 от "Икономист":
замисли се защо бедния е беден. Има нещо много извратено в подхода на Вуте, граниран с очакване на Неволята.Крайно време е хората да разберат, че високата заплата не върви с лежане и мърморене. Искахме пазарно ориентирана икономика, е тогава да не се сърдим, че в голяма степен потребностите на пазара и нашите умения определят възнагражденията ни.
11:24 02.01.2024
15 АЬргардасас
До коментар #11 от "Икономист":
Е като плащах 48% данък по ли беше добре от 10%????11:24 02.01.2024
16 не бе
До коментар #4 от "Ко речи?":
иска да каже, че ако им вдигнат заплатата, то реално няма да усетят по-високия данък, щото пак ще получават същите парички, с други думи просто няма да усетят повишението.11:30 02.01.2024
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Европейица
До коментар #13 от "поредния":
Подкрепям, ако нищоправците , които храним за да мрънкат и не правят нищо си плащат осигуровките и ман-гус-тите си поемат дължимото, ще има пари и за пенсии и за учение и за здраве. Но нищоправците"управляващи" не смеят да пипнат циреите от администрацията от страх за гласовеКоментиран от #26
11:33 02.01.2024
20 3344
Вчера или оня ден мернах статия за одобрението в ЕС на данък богатство или данък лукс. Обаче не беше разпространено по други платформи. Такива като Велев и Домусчиев трябва да бъдат обложени. Не може цял живот само да експлоатират работещите и да се ползват с облаги.
11:36 02.01.2024
21 3344
До коментар #1 от "пак подлизурковци":
Щото богатите "кихат", на когото трябва и данъците в Бг са направени в тяхна угода. Не забравяй Божков.11:38 02.01.2024
22 Отвратен
11:39 02.01.2024
23 Чиновник
До коментар #13 от "поредния":
Глупости говорите. Осигуровките на държавните служители си се плащат от държавата чрез директни трансфери от държавния бюджет към НОИ, които в момента са над 50% от от всички приходи на НОИ. Никакво значение няма дали парите за осигуровки първо ще се превеждат на разните министества и агенции, пък те после ще ги дават на НОИ или директно в НОИ ще отиват, и в двата случая осигуровките се плащат от държата, демек данъкоплатците.Коментиран от #27, #28, #29
11:39 02.01.2024
24 Програмиста
За да вземам тази заплата аз съм учил години за разлика от вас , и затова вземам предоволно пари.
Знам,че гроздето е кисело но това е положението уви е 2024 година. Работете повече , усетете накъде духа вятъра и може да поумнеете някой ден :)
Коментиран от #35, #39
11:40 02.01.2024
25 Петър
11:45 02.01.2024
26 поредния
До коментар #19 от "Европейица":
така е, съгласен съм. Всяка промяна, свързана с вземане на пари от хората трябва да започва с тях.При колосалния размер на администрацията спрямо работещото население и високите им възнаграждения, то е очевидно, че българина плаща огромна цена, за да поддържа политическия си елит.
Ако държавата започне да си плаща осигуровките, то няма да има нужда да прехвърлят товара върху работещите. Днес са тези с максималния размер на осигуровките, но утре могат да вдигнат и % на всички.
11:46 02.01.2024
27 добре
До коментар #23 от "Чиновник":
си се именовал като чиновник - така мислят само чиновниците. Ако държавата си плащаше задълженията към осигурителните системи (имай предвид, че там попадат и децата, и пенсионерите), то щеще да разбереш, че директните субсидии от бюджета нямаше да надхвърлят и 10-15%, но винаги е по-лесно да овикат квартала, колко много дават, скривайки реално колко крадат от тези системи.Коментиран от #41
11:52 02.01.2024
28 Европейица
До коментар #23 от "Чиновник":
Абе чОгун, тия измислени "трансфери, за които говориш как се появвяват в "държавата"? айде да си се начисли всичко на нищопваците и да им лъснат "малките заплати", за които постоянно мрънкат. Да лъснат хилядите дублирани службички и постове. За КПД няма даже и да споменавам, но поне 50% от дейностите могат да бъдат автоматизирани - нещо, за което вече платихме няколко пъти11:54 02.01.2024
29 Чантаджия
До коментар #23 от "Чиновник":
А Държавен бюджет кой го пълни и от кои данъци, Чиновника ? Все си е от работещия законно мизерник . А целият бизнес е свързан с политиците и пак при тях се връща всичко. Веднъж печалба от бизнеса , заплати огромни като политици , каквото дойде под масата , "усвояване " от всичко възможно чрез подставени лица и фирми и след време горди пенсионери на огромните си заплати . Никога няма да има справедливост защото Тя не е в Техен интерес. Затова ще има и много повече в тъмния сектор и намаляваща събираемост в проценти спрямо надутите цифри на парите. Стъкмистиката си върви , а Народ все по беден и изчезващ.11:56 02.01.2024
30 Исторически парк
12:04 02.01.2024
31 Ивелин Михайлов
12:04 02.01.2024
32 чочо
12:09 02.01.2024
33 Доктор
12:36 02.01.2024
34 Жалки
12:37 02.01.2024
35 Родител на и. Т
До коментар #24 от "Програмиста":
Я виж колко те дере държавата верни взимаш ама 30%осигуровки си ги прибира държаватаА очите колко можеш да работиш да си жив и здрав
Коментиран от #38
12:46 02.01.2024
36 Анастас
13:16 02.01.2024
37 Неук
13:46 02.01.2024
38 Програмиста
До коментар #35 от "Родител на и. Т":
Аз нямам проблем от това ,че плащам нещо на държавата , така е редно. Имам проблем с това,че държавата гледа да дере мен - човекът който се осигурява както трябва ( без значение иска или не ) а не дере автомонтьора който взима колкото моята заплата кажи речи , плочкаджията, майстора на бани, сервитьора , бармана и други подобни професии с не лош доход ама не плащащи данъци и после ревящи ,че държавата не струвала. Това ме вбесява.13:51 02.01.2024
39 Брат пит
До коментар #24 от "Програмиста":
Много, си прав, но помисли, ако го няма човека зад щанда на Калуфланд как ще ядеш, ако го няма бензаджията няма бензи това не става с копче, бутон. Всичко е, една верига скъса ли се всичко спираКоментиран от #40
15:23 02.01.2024
40 Програмиста
До коментар #39 от "Брат пит":
На много малко места по света вече човека от Кауфланд е заменен с каса на самообслужване , а в Щатите 60% от бензиностанциите са на самообслужване от 70те години на миналия век. Това предстои и в България - всички професии които не изискват кой знае какво мислене ще изчезнат.16:13 02.01.2024
41 д-р Косев
До коментар #27 от "добре":
И какво ще промени това, освен че едни пари ще се местят насам натам? И двата случая осигуровките на държавните служители ще се платят от данъчните приходи, дали ще е чрез увеличение на бюджета на държавните институции или чрез директни трансфери от държавния бюджет към НОИ е все тая. Лаете под грешното дърво, дето викат англичаните.18:00 02.01.2024
42 Доминантата на статията
18:36 02.01.2024
43 Хладния разум
20:02 03.01.2024
44 Интересно
Коментиран от #45
15:13 08.01.2024
45 Наблюдател
До коментар #44 от "Интересно":
Голяма част от обществото мрази родния бизнес.Явно му е писано да изчезне.
В живота празно не остава.
Сега ще се наслаждаваме на чуждия бизнес.
И него ще намразим.
Обичаме да мразим.
18:44 09.01.2024