Стефан Янев е готов за премиер, но на коалиционно правителство
Ако получим третия мандат за съставяне на правителство от президента, ще работим за съставяне на мнозинство, което ясно да е в състояние да носи отговорност, да има съгласие от поддържащите, че ще се работи по определени приоритети. Оттам нататък трябва да се работи за коалиционно споразумение. Това каза в предаването "Лице в лице" по бТВ лидерът на "Български възход" Стефан Янев.
Уволнения на полицаи след катастрофите със Семерджиев и Любенов
Министерството на вътрешните работи съобщи резултатите от проверките на свои служители във връзка с две тежки катастрофи, случили се в София – едната от 25 септември м.г. на Околовръстен път, при който загина един човек, а другата от 5 юли м.г. на бул. "Черни връх", при която загинаха две млади жени, съобщиха от ведомството.
Калоян Паргов: Партиите си играят на котка и мишка – кой ще е виновен за предсрочните избори
Калоян Паргов, заместник председател на Комисията по транспорт и пътна безопасност, в интервю за обзора на деня на Радио "Фокус“ "Това е България“
Срещу влезлите в сила от 1 януари промени за вида на превозните документи, за тяхната задължителна валидация като условие за редовен пътник и оскъпяването на транспортната услуга чрез отпадне на някои икономически изгодни документи протестират столичани в сигнали и жалби до омбудсмана Дияна Ковачева. Още през юни Ковачева предупреди с писмо до председателя на Столичния общински съвет (СОС) Георги Георгиев, че с готвения проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за реда и условията с пътуване с обществения градски транспорт на територията на столицата не се постига задоволяване на транспортните потребности на пътниците. Възможно ли е СОС да преразгледа новата тарифна политика? Наш гост е Калоян Паргов – зам.-председател на Комисията по транспорт и пътна безопасност. Г-н Паргов, още през май в интервю за "Това е България“ вие изразихте подкрепа за тикет системата като за много полезен инструмент, който в реално време ще даде възможност за реформирането на столичния транспорт, за каквото пледирате и групата общински съветници от БСП. Но успоредно с това тогава изразихте резерви към тарифната политика, предлагана от съветниците от ГЕРБ, от "Демократична България“ и Борис Бонев. Къде с реалността се разминаха добрите намерения?
И "Патриоти за София“ бе включена в това начело с г-н Контрера. Вижте, беше ясно, че при самото обсъждане на тарифната политика и въвеждането на тикет системата, че това е система, която ще може и ще трябва в движение да бъде тунингована, ако мога така да използвам този модерен английски израз, което нашите деца използват, и не само, тъй като тя не е съвършена и ще има нужда да отговори на предпочитанията. За да можем да разберем предпочитанията в такъв голям град, в който за съжаление и съседите не си говорят вече, ще трябва да се изпита практиката. И затова това, което се случва, беше очаквано с оглед да се разберат предпочитанията на гражданите. И сега това, което остава на Комисията по транспорт е да продължи с работата по въпроса – и днес имаше такова изслушване, на което присъстваше и бившият омбудсман Мая Манолова, беше изслушан и директорът на Центъра за градска мобилност по отношение на това, как тръгва системата и по отношение на тези сигнали. Разбира се, имаше и абсурдни неща, които се говорят в тези сигнали, но има и такива, които са смислени. Сега, въпросът за картата за една линия и нейната стойност от 23 лева, и съответно алтернативата – дали алтернативата е да си закупиш карта за цяла година, в която стойността на едно пътуване ще бъде в размер на 1 лев, и която карта можеш да я платиш на части, като в общи линии тя се плаща в рамките на 9 месеца на части. Статистиката показва, че едва 3-3.5% от всички пътувания ползват тази карта за една линия. Тук въпросът вече е и въпрос на финанси и сметки. Идеята на тази система беше да даде възможност всеки да си направи сметката как да пътува, за колко да пътува, какво да си позволи и какво може да спести в такава система. То затова идеята и нашата препоръка, и моята лична, беше системата да бъде напълно разнообразни и да дава различни опции. Разбира се, проблемът на политическа партия ГЕРБ в последните 10 години откакто управлява София и повече, е, че на първо място не се слага пътникът като говорим за транспорт, а се слага финансовата сметка – колко пари не ни достигат и как да ги добавим. Обикновено те са за сметка на данъкоплатеца – дали ще ги даде държавата като дотация, както беше през цялата миналата година, и, разбира се, държавата осигури половината от необходимото, но все пак идват от нашите джобове. Но когато слагаш пътника на първо място, означава, че трябва да се изучават навиците, потребностите на ползващите градския транспорт, на хората. И тази система, затова казах навремето във вашето предаването преди лятото, че тя е много добра, защото тя дава тази възможност да се генерират данни за предпочитанията на хората. Първо, по отношение на видовете превозни документи, и статистика показва, че се увеличават дългосрочните абонаменти. Т.е. те се предпочитани от гледна точка на това, че човек ясно си е преценил, повечето хора и по-активното население, че целогодишният абонамент е добра опция. Второ, младите хора са поласкани – имам някакви наблюдения, от гледна точка на тези карти, свързани с млади хода до 26 години. Помним, че те бяха само за студенти, пък за учениците, сега са за млади хора до 26 години, също има такава опция, която се оказва, че им е полезна. А от гледна точка на валидацията, сега, тук въпросът е спорен и ще ви кажа защо. Всички се научихме в последните 15 години да пътуваме с метрото, тази така важна придобивка на България и на столицата, където валидацията е задължителна. Купуваш си билет, валидираш се на входа, и така. Какво пречи това да се случва и в автобусите, какво пречи това да се случва и в тролейбусите, какво пречи това да се случва и в трамваите, както се случва в метрото? Т.е. метрото вече прокара пътека във валидацията. Валидацията като информация ни дава възможност да преброим в реално време пътникопотока, който се движи в едно превозно средство, както и пътникопотока в една линия. В бъдеще на база тази информация ние ще можем да правим съответните реорганизации, и да правим съответните нововъведения, както и да пестим ресурси, които разпиляваме за посока, в която не е нужно да се говори за осигуряване и обезпечаване на транспорт. Може да се окажат едни линии по-натоварени, да имат нужда от повече коли, автобуси, тролейбуси, за да могат да поемат този поток, пък има други, които не са толкова натоварени, следвайки тази система. Така че системата дава голям инструмент в ръцете на Столична община, стига разбира се тези, които управляват Центъра за градска мобилност, да могат адекватно да използват тази система. Това, което предстои, на база на всички тези критики, предложения, те да бъдат огледани, и трябва да има известно количествено натрупване и впечатление, за да можем примерно на 6-я месец, т.е. тази година юни месец примерно, да има съответни промени на база натрупан емпирачен опит. А иначе, всяко ново нещо, което се случва, не винаги се приема толкова радушно. И е въпрос на навици.
Защо не се предоставени обаче достатъчно достъпни алтернативи, г-н Паргов? Защото погледнете: вариантите са: или се абонирате за всички линии срещу 50 лева на месец, или си вземате годишна карта за 365 лева, или си купувате билетче за 2 лева. Освен глобата, която е за 3 лева.
Ако не си валидиран, и която ще влезе от март месец.
Да.
Първият момент е разширяване на достъпността на всички тези опции и възможности, тъй като в момента касите и центровете на Градската мобилност не са достатъчни, и знаете проблемът за липсата на билети, достъпността до билети преди въвеждане на тази тарифа, така ще е и с тези превозни документи. Разбира се, изключение правят тези, които ползват електронните, т.е. ползват дебитните или кредитните си карти, за да пътуват, безконтактно така, както правят различните покупки, които правят всекидневно. Разнообразието от превозни документи и опции е на база, пак казвам, генериране на съответната информация за предпочитания на пътуващите в градския транспорт, които ще се натрупат в рамките на тези 6 месеца, защото по мое предложение на всеки 6 месеца ще има преглед на системата и съответно корекции, ако се наложи. Няма как без да има натрупан емпиричен опит да се направят съответните промени. Т.е. трябва да измине малко време и съответно да се направи. Защото тази система трябва да работи за хората съобразно техните табиети и предпочитания в пътуването.
С какво ще се подобри финансовото положение на транспорта в София като отпадне картата за една линия или месечната карта само за метро, или талоните за 10 пътувания?
Ами сметнете 30 000 души ползват карта за една линия, това са 3% от всички пътувания, или 9-10% от всички картови пътувания подобни, без значение краткосрочни или дългосрочни. 30 000 ги умножете по 23 лева – ето това е сумата на прихода. Т.е. Центърът за градска мобилност предложи тази промяна на база тази статистика от касите на ЦГМ, т.е. колко броя карти се ползват месечно. Т.е. ползват се 30 000 карти месечно на фона на милиони пътувания на ден. Само от метрото имаме около 300-400 хиляди на ден пътувания. Сега, пак казвам, аз разбирам хората и ако се прецени в бъдеще и БСП сме готови да подкрепим едно такова предложение и инициираме връщането на една подобна карта, стига тя да удовлетворява съществена част от пътникопотока като опция. Но ние имаме други опции. Ето да ви кажа: билет от 2 лева – да, билет от 2 лева от водач. Ролята на водача не е да продава билети, той не касиер, той трябва да внимава в пътя. Всяко разсейване с връщане на ресто, даване на съответен превозен документ все пак разсейва водача в основаната му функция. А в рамките на това нововъведение 30+ и 60+, човек може да си направи добре сметката, и ето: в рамките на 1.60 лева за 30 минути може да ползва 2 превозни средства, които преди ползваше за 3.20 лева, стига разбира се прекачването да е до 29-ата минута със съответните валидации. Билет 60+ е валиден за същия принцип, когато имаш малко по-дълги пътувания в рамките на града, и когато си преценил, че дори съответното задръстване, което блокира също част от градския транспорт, ще ти даде възможност да пътуваш по-евтино и по-изгодно. Тук е въпрос вече на сметки, всеки да прецени всеки дневен маршрут или своите дневни ангажименти с това кое ще му е най-полезно. Разбира се, дългосрочни документи, в момента имаме ръст на дългосрочните документи, което показва, че се увеличава предпочитанието хората генерално да решат проблема с карта за градския транспорт дългосрочна годишна, без значение дали е за работещи или попада в някоя от преференциалните групи: пенсионери, млади хора, студенти и т.н. и инвалиди.
Казахте, че СОС ще преразгледа след 6 месеца новата си тарифна политика – в каква посока? Да не се случи това, за което говорят зевзеците от социалните мрежи: "Сурва весела година, пак ни цакат за двамина“?
Ами вижте, има 2 варианта: ако БСП управляваше общината, щяхме да приложим социалистическия вариант, в който нямаше скрито да облагаме софиянци с по-високи ценови тарифи. Знаете битката на БСП за билетчето при повишението на 1.60 лева, която я спечелихме, тъй като тогава аргументите, с които беше направено това повишение, не издържаха в съда на инстанции, на последната. Само че така или иначе ГЕРБ се погрижи да приключи тази наредба преди да я променят, и така не може да бъде отменено решението, тъй като този документ, който се обжалваше, вече не беше валиден в правния мир. Имахме тази наредба, която обжалвахме, тъй като сагата продължи няколко години. Пак казвам, така е записано и така сме се разбрали в Комитета за наблюдение на тикет системата, че на всеки 6 месеца ще актуализираме съответно и тарифната политика, съответно и други неща, свързани с функционирането на системата, които да отговорят на нагласата от натрупани съответно емпирични данни в тази система, тъй като тя всекидневно генерира най-различни данни, за които Центърът за градска мобилност има възможност да анализира и да прецени, кое е най-доброто и кое е предпочитаното от хората.
И ако ми позволите да ви подскажа още нещо, което трябва да прецизирате: в годишната абонаментна тарифа от 365 лева е включен дори нощния транспорт, какъвто обаче засега няма, и не е известно дали в обозримо бъдеще ще се появи.
Нощният транспорт засега е спрян, той го има де факто, но засега е спрян, тъй като нощният транспорт, да, включва се в тази тарифа, включително и с плащането на определени вноски на 150, 120 и съответно 100 лева на последното тримесечие, деветмесечието, и последните 3 месеца вече си си изплатил картата. Включва и нощния транспорт, но засега нощният транспорт за този момент го стопирахме, една от причините беше КОВИД кризата, която взе да отшумява през миналата година. И предстои в бъдеще нощният транспорт да бъде включен, но трябва малко да се стабилизира самият транспорт в София, което означава не само дотация от държавата, а и затваряне на съответните дупки, през които изтичат средства и ресурси в този сектор в София – нещо, за което ние миналата година призовахме управляващите от ГЕРБ, за да можем да получим съответните дотации, т.е. пари срещу реформи.
МВнР: Русия все още не казва защо издирва Христо Грозев
„В първия възможен момент извикахме в министерството посланик Митрофанова, на която среща заявихме силен протест срещу решението на Руската федерация да издирва български журналист. По време на срещата се изтъкна, че ние не сме били уведомени, до днес няма и внесени мотиви за това издирване, нито от страна на руския посланик, нито от страна на Русия“. Това заяви служебният външен министър Николай Милков по време на изслушване в парламентарната комисия по външна политика.
„Ние подкрепяме позицията, която винаги е била изразявана от българска страна - осъждане на войната в Украйна", допълни Милков и добави, че затова диалогът с Русия е замразен.
„На срещата с Митрофанова, се уточни, че издирването на Грозев е нарушаване на свободата на словото и че българската страна осъжда това нещо. Нидерландия и Австрия реагираха остро, Христо Грозев се намира на австрийска територия, но позицията на България беше най-твърда“, коментира още той.
Официално: Пробата за алкохол на лекарката е положителна
Пробата за алкохол на лекарката от екипа на Спешния център, пристигнал пръв на мястото на трагичния инцидент край Враца вчера вечерта е положителна.
„За да има правителство, трябва да има разбирателство между ГЕРБ и ПП. Христо Иванов бе първият, който го каза гласно. Намесиха се ред други фактори. Борисов не е ли знаел, че предложението за Христо Иванов (за премиер) го изгаря. 10-15% е вероятността да има редовен кабинет с мандат за „Демократична България”.
Горивата поевтиняват мъчително, средно с по 1 стотинка на пет дни
Поевтиняването на горивата по бензиностанциите в страната продължава, но става на малки стъпки и доста мъчително, показва проверка на цените в специализираният сайт Фуело.
Frankfurter Allgemeine Zeitung: България оцеля и без руския природен газ
На 27 април 2022 г. България сякаш бе на ръба на пропастта. Заедно с Полша това беше първата страна, на която „Газпром“ едностранно прекрати доставките въпреки действащ договор, буквално за една нощ – от днес за утре. Това беше тежък удар. Едва ли някоя друга страна в ЕС е толкова зависима от руския газ, колкото България. Почти целият газ, консумиран в страната, идва от Русия. Някои хора веднага започнаха да пишат сценарии за съдния ден: Съществува заплаха от сриване на индустрията, студени жилища, трудности и мизерия. Според тях България ще бъде първата държава, с която Путин ще покаже колко ще струва някой да му се противопостави.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 А бе ей
Коментиран от #2
22:35 11.01.2023
2 3.14К
До коментар #1 от "А бе ей":
Снимката е еталон за това как изглежда българският чиновник на американска служба. Най-общо, добре загладен, самодоволен, вперил уверен поглед в бъдещето си.22:42 11.01.2023
3 хммм
23:40 11.01.2023
4 ДебиленВюрстен
23:51 11.01.2023